Svensk middag i Kina

Kollade på någon lista igår med lite randombloggar och deras presentationer och läste nog inte en ända presentation där det inte stog typ "Lite allt möjligt", "allt mellan himmel och jord", "Min vardag när jag.." eller liknande. Ser ganska roligt ut typ som att varje person inte fattar att det finns miljoner exakt som dom själva.
Säger inte att det är något fel, bara att det är lite synd att det finns så fruktansvärt många ointressanta människor där ute :)

Hur som helst. Igår skulle jag tydligen göra pannkakor, nämnde jag det? Eftersom de små kineserna äter som hästar tänkte jag och pappa vara så luriga att vi serverade flera olika Svenska rätter, fast en åt gången. Dom vet ju liksom inte att man inte gör så i Sverige, utan att man bara äter en rätt. Jag hade räknat med att vi skulle bjuda Sally, Meng och hennes mamma, men helt plötligt satt det fem kineser i Sallys vardagsrum. Pappa hade tatt med sig ärtsoppa från Sverige som han absolut ville att dom skulle smaka på. Både jag och han hoppade över den och stannade i köket för att göra resten av maten. Pappa gjorde köttbullar i sås och potatismos och jag mina pannkakor.
Vi slängde en blick ut för där för att försöka ta reda på om dom gillade det eller inte och där satt dom allihopa och åt ärtsoppan med kinapinnar.. Men dom löste det och tyckte tydligen att det var gott (dom lurade stackarna). Jag och pappa kollade bara på varandra och ryckte på axlarna. Sedan fick dom Pappas köttbullar och mos tillsammans med lingonsylt. Det gick också hem och till och med jag kunde äta det med kinapinnar. När alla var typ NÄSTAN klara undrade Sally om jag kunde servera pannkakorna på en gång så att dom kunde få smaka. Det gjorde jag och jag lät det andra stå kvar på bordet eftersom alla inte var klara.
Till det fick dom hallonsylt och äpplemos och jag visade hur dom skulle göra och att det var helt okej att äta med händerna (eftersom Sally inte äger kniv och gaffel och att pannkakor uppenbarligen svårare att äta med pinnar än vad ärtsoppa är). Pannkakorna gjorde succé och alla ville ha mer. Nu sitter jag fastkedjad under Mengs köksbänk för att finnas till hands och jag kommer tyvärr inte hem.
Okej, det gör jag inte alls, men jag gick iaf ut i köket för att göra mer. BIG misstake. Lämna hungriga kineser ensamma med för många smaker av svensk mat? Pröva det inte hemma. Pappa kom ut i köket.
"Han äter köttbullar på pannkakorna"
Återigen lät vi det vara. Jag menar. Finns ju inget som inte GÅR?
Fick se det mesta olika kombinationerna av svensk mat och dom tyckte att det var jättegott. Tror att pappa stoppade någon typ EN gång när dom försökte hälla hallonsylt över köttbullarna. Nåja, alla var nöjda och glada.

För övrigt så har jag typ beställt hembiljett nu. Jag åker från peking på onsdag och är hemma... Jag har ingen aning. Pappa och Sally är och beställer en biljett från Liuzhou till Peking just nu, så vi får väl hoppas att det går bra. Annars har jag nog lite problemos.

Juste. Igår fick jag en plånbok av Meng. Jag har vart och pillat på den inne i stan ändå sedan jag kom, men väntat med den varje gång. Nu köpte hon den till mig och jag ÄLSKAR den!


Skulle köpa någonting till mamma men köpte nåt till mig själv, för sån är jag.



Kommentarer
Postat av: Lennart

Nej Linn. Det var när han ville hälla "Dijon-senap" i fruktsalladen som jag kände att jag var tvungen att gripa in. :-). Men vem vet... Det hade kanske blivit en succé det med. :-)

2011-07-26 @ 01:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0