Kineser och alkohol



Jag har lagt märke till att all öl här är exakt 3.6%, och jag har hela tiden undrat varför. Men så fick jag höra ett nytt rykte. Kineser har en speciell gen som gör att dom inte klarar alkohol - dom blir alltså fulla jättelätt. Hade kunnat vara en myt.

"Don't drink the white wine!" varnade Sally när vi var påväg till middan innan vi skulle till en karaokebar.
"Whats wrong with the white wine?"'
"I'ts gonna make you really drunk"
Jag ifrågasatte inte mer utan tänkte väl bara att hon menade vitt med kombinationen av rött.. eller nåt.
När vi kom dit fick jag rödvin. Juste ja, en till skillnad. På resturangerna i Kina är det helt okej att ta med sig sig eget. Både mat och dryck. Någon hade med sig vin till alla, någon annan lite mat. Sen beställde vi såklart också.

Hur som helst.
Plötsligt gick det upp för mig vad Sally menade med att jag inte fick dricka vitt vin. Hela Kina tror nämligen att sprit är vitt vin. Någon drog upp en flaska sprit och frågade om jag ville ha white wine. Nej tack. Inte undra på att dom blir fulla. Tror iofs inte att dom drack det själva. Killen bredvid mig kunde inte så mycket engelska, men han ville skåla hela tiden ändå.
"HAPPY HAPPY" sa han innan han skålade.
"Cheers" sa jag.
"CHESSEEE!!!" sa han när han trodde att det var det jag menade. Det betyder visst att man ska dricka upp hela, och det gjorde han. Det var visserligen inte särskillt mycket, men... den där genen.

När vi kom till klubben var det inte alls någon... Klubb. Det var liksom inget ställe med en bar med både kända och okända människor, utan vi visades till ett privatrum där endast vi 20 pers som var på middan var inbjudna till. Öl beställde man inte i någon bar som sagt, utan en massa burkar lyftes in direkt. 3.6.
Dessutom drack vi ur pyttesmå glas. Ungefär som två fyror i shotglas. En kines hittade på en dricklek som gick ut på att man hade varsin tärning och varsin burk (fråga mig inte vart han fick det ifrån). Man hade tärningen i burken och vände den upp och ner på bordet. Sen lyfte man. Den som hade det lägsta numret förlorade och fick dricka upp sin 3.6shot. Kinesen somnade tillslut.........
Myt - SANN.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0