Sommar 2010, Juni. Ett år kvar

För första gången har jag faktiskt en anledning till att blogga. Jag fyller snart 18. Jag är ung, men jag har inget mer att göra här känner jag. Jag mår fysiskt och psykiskt bra, jag har ofta något att göra. Med vänner eller familj. Vi har de flesta gångerna kanonkul och det är alltid lika roligt att skapa minnen. Men det jag känner nu är att ett minne lätt drunknar i alla andra. Jag vill ha förändring. Jag är tacksam för allt här hemma, men samtidigt trött på att allting bara går runtruntrunt och börjar om igen.
Jag vill iväg. Till Grekland. Åker jag inte så kommer jag aldrig att förlåta mig själv. Jag har varit där tre gånger. Innan har det alltid varit lika skönt att komma hem till vanliga livet, men nu känns det mest frustrerande.

Jag försöker att lägga upp en plan för mig. Hur jag ska lyckas, men det känns fortfarande så hemskt långt bort.
För det första, så måste jag byta bankkort. Behöver en sån där dosa, så att jag kan flytta pengar och får "lite fler armar" att röra mig med. Tror att man måste vara 18. Jag var på banken och ställde lite frågor och det var ungefär det svaret jag fick. 29 Augusti = 18 år. Det får alltså vänta lite.
Nu i sommar ska jag jobba. Kanske även på hösten på helger och lov när dom behöver hjälp i butiken.
I Januari tänker jag åka ner till Grekland Fredag-Söndag för att söka ett jobb. Och jag hoppas med hela mitt hjärta att jag faktiskt kommer att få ett.
Hemma i Sverige igen ska jag sätta mig ner och hitta en hyresrätt där nere. Men det håller jag på att ta reda på just nu hur det funkar. Finns det ens några sorts hyresrätter i Grekland? Eller ska jag leta upp kontakter och fixa något privat?
Jag hade behövt någon sorts rådgivare, men tror nog inte att det finns några sånna heller. Just nu finns det faktiskt inte så mycket jag kan göra. Bara vänta.

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej Linn!



Hyresrätter hittar du massor av här i Grekland, har själv rätt mycket erfarenhet av det sen jag och Teo letade lägenhet. Var beredd på att lägga ner en del tid och energi när du ska leta! Vi kollade på en hel del lägenheter innan vi snubbla över våran tack vare en vän. Du kan läsa lite mer här:http://dotlc.blogg.se/category/linda-moves.html . Du skrev ju att du tänkte leta lägenhet från Sverige men jag tror det bästa och enklaste är att vara på plats. Internet sidor är inte uppdaterade och massor av lägenheter är redan uthyrda. Vet du vilket område du vill bo i kan du gå runt att leta efter lappar som ofta hänger vid dörren eller så sitter en stor lapp på balkongen där det står "Att hyra". Ta telefon nummer och ringa och boka ett möte. Annars är det ju naturligtvis enklare att gå direkt till en mäklare, det negativa med de är ju så klart att du måste betala en avgift till mäklaren och du hittar nåt genom dom. Kommer inte ihåg hur många procent det var men kan ända att det står på länken jag la in.



Hur barer har öppet på vintern beror på var du har tänkt att du ska åka!? Här i Thessaloniki har ju barer öppna som vanlig vintern eftersom dom inte " lever på turisterna" som tex Kos, Rhodos osv. Vet inte exakt vilka månader det har öppet där och på typiska turist ställen kan ju vara rätt svårt att hitta nåt annat än säsongs jobb om man inte pratar flytande grekiska.



Hoppas detta hjälper dig något, fråga gärna igen om du har mer frågor! :)

2010-06-21 @ 12:07:22
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: Linda

Va bra att det hjälpte dig! :) Vet själv hur det är att vara i din situation, så det är bara att fråga om du undrar något mer! :)

2010-06-21 @ 14:05:31
URL: http://dotlc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0